عیب یابی خودرو نیسان پیکاپ دو گانه سوز با استفاده از کلید تغییر وضعیت سوخت

به جهت سهولت در عیب یابی خودرو نیسان پیکاپ دو گانه سوز (بدون) دستگاه عیب یاب میتوان از روشهای ارائه شده در این پست با استفاده از کلید تغییر وضعیت سوخت نوع ایراد را تشخیص داد.

نیسان پیکاپ

مراحل مختلف تغییر وضعیت سوخت زمانی که خودرو سالم است

در حالتی که سیستم بدون عیب ،باشد پس از روشن کردن خودرو هنگامیکه کلید تغییر وضعیت سوخت را در حالت گاز قرار می دهیم اگر موتور در شرایط کارکرد دمای پائین (سرد) باشد در ابتدا یک چراغ led قرمز (بالا) روشن و یک چراغ led سبز (پائین) در حالت چشمک زن قرار گیرد (مطابق تصاویرذیل) که این امر نشانگر انتظار سیستم جهت بالا رفتن دمای آب میباشد به محض اینکه دمای مایع خنک کننده موتور به اندازه مشخص شده مطابق کالیبراسیون ECU گاز رسید دو چراغ led سبز پائین) شروع به چشمک زدن می کند که این مورد نشانه سالم بودن سنسور دمای آب و مدار آن میباشد در وضعیت بعدی سه چراغ led سبز (پائین) شروع به چشمک زدن می کند که همزمان صدای عملکرد شیر برقی رگلاتور برای یک لحظه شنیده میشود. با شنیدن این صدا متوجه سالم بودن شیر برقی رگلاتور می شویم در این حالت جهت انتقال سیستم به حالت گاز لازم است تا دور موتور به rpm 1400 برسد و پس از رها کردن پدال گاز چهار چراغ led سبز (پائین) روشن و در همان لحظه چراغ led بالایی به حالت سبز خودرو كاملاً در حالت گاز تغییر وضعیت داده و چراغهای led پائین میزان واقعی گاز درون مخزن را نشان میدهند در این حالت صدای انژکتورهای گاز توسط تعمیرکار نمایندگی قابل تشخیص می باشد.

مراحل عیب یابی با استفاده از کلید تغییر وضعیت سوخت

وضعیت اول یک چراغ led قرمز (بالا) روشن و یک چراغ led سبز (پائین) در حالت چشمک زن

چراغ چشمک زن سوخت پیکاپ

اگر این وضعیت چشمک زن برای ۱۰ دقیقه ثابت بماند نشانه ایراد در سیستم خنک کاری موتور می باشد. بدین معنی که یا مایع خنک کننده موتور اصلاً گرم نمی شود بطور مثال خرابی ترموستات یا نبود میزان کافی مایع خنک کننده ( و یا سنسور دمای آب و مدار آن دارای مشکل میباشد یکی دیگر از ایرادات ممکن در این حالت خام بودن ECU گاز میباشد که نیاز به دانلود دارد.

وضعیت دوم یک چراغ led قرمز (بالا) روشن و دو چراغ led سبز (پائین) در حالت چشمک زن

وضعیت گاز پیکاپ از روی چراغ

 این حالت نشانه سالم بودن سنسور دما و سیستم خنک کاری میباشد لذا در صورتی که این حالت پیش آمد، از عملکرد این سیستم مطمئن باشید و برای عیب یابی به مراحل بعدی بروید

وضعیت سوم یک چراغ led قرمز (بالا) روشن و سه چراغ led سبز (پائین) در حالت چشمک زن

چراغ چشمک زن پیکاپ

در این لحظه همزمان با روشن شدن سه چراغ led سبز بایستی صدای عملکرد شیر برقی رگلاتور شنیده شود در غیر این صورت ایراد در شیر برقی رگلاتور مدار سیم کشی و کانکتور مربوطه محتمل می باشد.

وضعیت چهار یک چراغ led قرمز (بالا) روشن و چهار چراغ led سبز (پائین) در حالت چشمک زن

status4

این حالت نشان دهنده انتظار سیستم جهت رها کردن پدال گاز میباشد. پس از رها کردن پدال گاز (مطابق توضیحات قبلی خودرو به حالت گاز می،رود در صورت وجود ایراد در سیستم بطور مثال سنسور خلاء) خودرو به حالت بنزین بر می گردد.

وضعیت پنج یک چراغ led قرمز (بالا) روشن و یک چراغ led قرمز پائین در حالت چشمک زن

status5

این حالت نشانه عدم موفقیت در انتقال به حالت گاز و بازگشت سیستم به حالت بنزین بوده و ایرادات محتمل به شرح ذیل می باشد

1- اتصال نامناسب کانکتورها ) ریل ،سوخت، سنسور خلاء و ….. )

2- عدم اتصال صحیح شیلنگهای خلاء و فشار

3-عدم تنظیم رگلاتور

4- ایراد در مسیر سیم کشی ) ریل ،سوخت، سنسور خلاء و …. )

در صورتی که خودرو به حالت گاز برود ولی موتور تک کار کند در ابتدا میبایست از عملکرد صحیح موتور در حالت بنزین اطمینان حاصل کنید و در صورت کارکرد صحیح در وضعیت بنزین ایراد در ریل سوخت را بررسی نمائید (بطور مثال وجود پلیسه بر روی اورینگ های انژکتور و ….) برای بررسی این مورد میتوان با لمس کردن تک تک شیلنگهای انژکتور گاز ) در حالت کارکرد با گاز ( متوجه عدم عملکرد انژکتور مورد نظر شوید. فشار گاز و عبور آن در شیلنگهای انژکتور قابل حس می باشد.

پیمایش به بالا